LAHAD DATU & MALAYSIAN
SOVEREIGNIY DARI PERSPEKTIF NEOREALISME
kAli ini kAmI Akan MeNceriTAkAN Isu haNgAt MeNgEnaI lAhAD dAtU vs SulU dArI pERspEktIf nEoReAliSme: GaPo pUlAk nEoReAliSme Tu.....MaI AdIK...KaKAk KitEW bAca saMo DeH....
Neo-realisme merupakan sebuah teori yang dicetuskan
oleh Kenneth Waltz dalam bukunya yang berjudul Theory of Internasional Politics (1979). Dalam pandangan teorinya
yang terbaik iaitu memfokuskan kepada struktur sistem, unit-unit yang
berinteraksi, kesinambungan dan perubahan sistem. Neorealis sering juga disebut
‘Realisme Struktural’ yang beranggapan bahawa manusia terdiri daripada beberapa
struktur sistem yang bekerjasama, begitu pula dengan negara yang seharusnya
dilihat dari segala aspek strukturalnya bukan hanya aspek kekuasaan atau
politik sahaja.
Keadaan ini menggambarkan sistem politik internasional
secara keseluruhan, dengan darjat struktur dan unit yang berbeza dan berhubungan
pada masa bersamaan, neorealisme mewujudkan autonomi politik internasional.
Teori ini berupaya menyangkal pernyataan bahawa adalah mungkin untuk
menjangkakan keadaan politik internasional dari komposisi dalaman negara (Waltz
dalam Burchiil & Linklater, 2009:115). Struktur dalaman negara sangat tidak
relevan bagi sikap internasional mereka. Apa yang penting adalah posisi negara
dalam susunan kekuatan global. Contoh AS dan Uni Soviet mempunyai perbezaan
yang mendasar mengenai pandangan politik mahupun sosialnya, namun sikap mereka semasa
perang dingin benar-benar sama. Sama-sama mencari kekuasan tentera, pengaruh,
eksploitasi wilayah dan lain-lain.
Fahaman neorealis menekankan
pentingnya struktur dan meremehkan potensi negara untuk mengubah sistem internasional.
Neorealisme mengimplikasikan bahawa, dalam bentuknya yang sekarang, negara
bangsa adalah kini kekal dalam sistem antarabangsa. Dan, selalu ada
kecenderungan untuk ‘tidak stabil‘ dalam sistem internasional, namun hal ini boleh
dicegah jika negara ‘dominan‘ memainkan peranan dalam kepemimpinan atau
hegemonis ( Charles Kindleberger dalam Steans & Pettiford, 2009:77). Neo-realis
juga berfikir bahawa pengaruh anarki internasional dapat dikurangi atau
diringankan dengan kewujudan institusi dan juga cenderung berfikir bahawa
masalah kemanan adalah yang realisme terutama bagi negara dan sangat
memperhatikan isu kepentingan nasional. Selain itu, mereka lebih menekankan
kepada kajian keamanan dan fokus pada kuasa dan kehidupan. Berbeza dengan
Neo-Liberalis, Neo-realis menjelaskan bahawa semua negara harus dikaitkan
dengan relatif keuntungan yang dihasilkan dari usaha-usaha perjanjian dan kerjasama
internasional.
Selain itu dalam perdebatan
Neo-Neo ini yang terjadi bukanlah intersection (pemisahan) namun pendekatan
(saling mengakomodir). Bahkan terdapat asimilasi atau perkawinan antara varian
dalam Neo-liberalis dan Neo-Realis. Disini dicontohkan tentang Teori Hegemonic
Stability dalam teori tersebut ada unsur dari Liberalis yang dibawa iaitu
nilai-nilai demokrasi dan perdagangan bebas, sedangkan unsur yang dibawa oleh
realis adalah kenyataan bahawa adanya keperluan untuk menjadi hegemon.
Pandangan Neo-Liberalis dan Neo-Realis juga berbeza dengan realis dan liberalis
klasik, jika mereka memandang suatu kes dari faktor dalaman, maka Neo-liberalis
dan Neo-Realis memandang segala tindakan yang dilakukan oleh negara merupakan
existing structure (reaksi negara sama saja terhadap sistem anarki dunia
internasional) (Dugis 2010).
Jadi, terlepas dari segala perbezaan
pandangan dalam beberapa hal, Neo-Liberalis dan Neo-Realis sama-sama menekankan
struktur dalam sistem internasional, organisasi internasional merupakan hal
yang mutlak bagi kerjasama namun kewujudannya sangat bergantung kepada negara.
Kerajaan Malaysia sejak dulu lagi telah
menggunakan konsep kesederhanaan dalam menyelesaikan konflik dan krisis yang
melibatkan masyarakat antarabangsa. Jika pembangkang tidak suka dengan cara
ini, bermakna memang benarlah bahawa pembangkang terutamanya Pakatan Rakyat
lebih gemar menggunakan pendekatan kekerasan, kekejaman dan huru-hara untuk
menyelesaikan sesuatu masalah. Maka, tidak heranlah perjuangan Pakatan Rakyat
hari ini lebih banyak berkisar mengenai demonstrasi jalanan berbanding dengan
aktiviti turun padang membantu rakyat yang sangat memerlukan bantuan.
Kesederhanaan
sememangnya telah menjadi teras dasar Malaysia dalam menghadapi konflik yang
melibatkan kepentingan dua atau lebih buah negara, dan ia telah terbukti
menjadi elemen penting dan berjaya mengekalkan hubungan baik antara
negara-negara. Dalam mengendalikan hubungan antarabangsa, Malaysia telah
memastikan supaya negara menggunakan pendekatan mengikut peraturan, mengadakan
perbincangan konstruktif, rundingan, dialog dan perbincangan lanjut sebelum
kata putus dapat dicapai untuk kebaikan kedua belah pihak. Dan inilah
pendekatan yang diambil oleh pihak berkuasa Malaysia bagi menyelesaikan kes
pencerobohan tentera Filipina di Lahad Datu.
Konsep kesederhanaan ini terbukti berkesan dalam
menyelesaikan konflik di selatan Filipina apabila Barisan Pembebasan Islam Moro
(MILF) dan kerajaan Filipina bersetuju berdamai setelah kedua-dua pihak
mengambil pendekatan kesederhanaan yang disarankan oleh Malaysia. Malaysia juga
mengambil pendekatan serupa dalam isu keganasan etnik dan agama di negeri
Rakhine, barat Myanmar dengan menekankan soal kemanusiaan dengan memberi
bantuan kepada mangsa keganasan di Rakhine tanpa mengira latar belakang dan
agama mereka. Begitu juga dengan peranan yang dimainkan oleh kerajaan Malaysia
dalam membantu menyelesaikan konflik di sabah.
Pemberian hak kerakyatan kepada warga asing,
iaitu sejumlah besar daripada pendatang asing yang memegang kad pengenalan
merupakan mangsa perang berlarutan di Mindanao yang telah melarikan diri dari
tempat asal untuk berlindung di Sabah sejak tahun 70-an. Aspek kemanusiaan ini
merupakan pertimbangan utama dalam pemberian hak kerakyatan, terutamanya untuk
negara seperti Malaysia, sebuah negara yang berpegang teguh kepada keadilan dan
berbelas kasihan.
Menyorot kembali sejarah kemerdekaan negara pada tahun 1957, sejumlah
satu juta penduduk Cina dan India yang bermastautin di Malaya telah diberi
kerakyatan dalam sekelip mata. Ini berasaskan beberapa faktor tertentu seperti
peranan dan kepentingan mereka dalam sektor ekonomi iaitu getah dan bijih
timah, ancaman pemberontak komunis dan yang paling utama ialah perpaduan kaum
yang telah disyaratkan oleh British untuk Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
Sebagaimana pandangan dari Tun Dr. Mahathir Mohamad, kepimpinan UMNO pada masa
tersebut juga telah bersedia untuk mengenepikan pemberian hak kerakyatan secara
konvensional dalam usaha untuk menarik semua penduduk Tanah Melayu untuk turut
sama memperjuangkan kemerdekaan. Pendekatan ini amat berbeza dengan
kepemimpinan negara berbilang kaum lain dimana dikotomi atau pengasingan telah
wujud di antara pribumi dan bukan pribumi hasil dari pemerintahan penjajah
seperti Indonesia dan Myanmar. Di negara-negara seperti itu, peraturan
pemberian kerakyatan amat ketat bagi memastikan asimilasi antara komponen kaum
yang wujud.
Sebaliknya di Malaysia, pemberian hak kerakyatan kepada kaum bukan
Melayu dan bukan Bumiputera telah mengubah lanskap negara sama sekali. Tanah
Melayu yang telah wujud melalui Kesultanan Melayu sejak berkurun lamanya kini
cumalah satu komuniti kaum Melayu di dalam pelbagai komuniti kaum lain yang
wujud dalam negara. Dalam erti kata lain, pemberian hak kerakyatan secara mudah
kepada orang Cina dan India telah mengubah sifat dan ciri utama pembangunan
negara. Disebabkan inilah, cabaran terbesar negara sejak 55 tahun yang lalu
adalah menyesuaikan hak orang Melayu yang merupakan penduduk asal Tanah Melayu
dengan kepentingan bukan Melayu melalui integrasi kaum memandangkan kesemuanya
merupakan rakyat Malaysia.
Jika dilihat dari satu sudut, perkara yang sama juga berlaku di Sabah,
di mana penduduk Sabah turut melalui satu perubahan akibat dari pemberian hak
kerakyatan kepada pelarian daripada negara jiran. Kaum Bumiputra bukan Islam
yang merupakan kaum terbesar di Sabah sewaktu pembentukan Malaysia pada tahun
1963, telah hilang majoritinya kepada Bumiputra Islam. Keadaan ini telah
menimbulkan perasaan bimbang dan runsing penduduk yang terdiridari kalangan
pelbagai kaum dan situasi ini haruslah ditangani dengan bijak dan berempati.
Menyeimbang dan mengharmonikan kepentingan kedua segmen Islam dan bukan
Islam serta elemen Bumiputra dalam perkara ini memerlukan ketangkasan dan
kebijaksanaan kepimpinan negara.Dalam perkara ini, negeri Sabah amat beruntung
kerana mempunyai tokoh pemimpin seperti Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang
dikenali kerana kematangan fikiran beliau dan pengalaman politik yang luas
telah berjaya mengekalkan keharmonian kaum dan agama di Sabah.
Lahad Datu juga merupakan kawasan perdagangan dan
pemerintahan, sebelum pembangunan giat dijalankan. Lahad Datu
penyumbang sosio-ekonomi yang terbesar di Sabah untuk jangka masa panjang
dengan hasil perladangan yang luas terutamanya dari sumber kelapa sawit. Sumber
pertanian lain yang memberi sumbangankepada ekonomi daerah ini termasuklah
kelapa kering (kopra), getah dan koko. Dari segi perikanan (hasil laut) seperti
ikan, udang harimau dan kertas, ketam bakau atau ketam kasturi dan rumpai laut
juga merupakan salah satu sumber ekonomi.
Persetujuan
dilakukan oleh perdana menteri pertama Almarhum Tunku Abdul Rahman menerusi
suruhanjaya Cobbold. Suruhanjaya ini ditubuhkan adalah kehendak Filipina pada
tahun 1962 di mana tuntutan mereka ke atas Sabah tidak mendapat persetujuan
Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).
Rakyat negeri Sabah sebulat suara
mahu bersatu dalam pembentukan Malaysia dan isu ini sudah dianggap selesai.
Mengikut sejarah Sabah atau sebelum ini Borneo Utara adalah milik Kesultanan
Sulu. Pada awal kurun ke-17, Kesultanan Sulu sudah menguasai Borneo Utara.
Selepas itu, Sultan Sulu telah membuat pajakan Borneo Utara kepada penanam di
Hong Kong sebagai modal untuk membangunkan tanah itu.
Namun, penanam Hong Kong menjual
Borneo Utara kepada England dan diserah kepada North Borneo Company sehingga
perang dunia ke-2. Sabah menjadi sebahagian negeri kolonial British ketika itu.
Pada tahun 1962, British menyerahkan negeri Sabah kepada Tanah Melayu, tetapi
setahun selepas itu Filipina menerusi pimpinan Macapagal menuntut kembali dan
ia turut disertai Indonesia yang dipimpin Soekarno dan Azhari, pimpinan parti
rakyat Brunei. Selepas itu, kata sepakat telah dipersetujui kedua-dua kerajaan.
Pada 9 Julai 1963, British dan Tanah
Melayu mencapai kata sepakat iaitu bersetuju Sabah sah milik Tanah Melayu.
Indonesia juga menyepikan diri kerana berlakunya konfrontasi. Tuntutan waris
sultan Sulu hanya berdasarkan surat pajakan lama yang mana ia tidak sah lagi.
Jelasnya walaupun Filipina sehingga kini masih belum gugurkan tuntutan itu,
namun secara sahih Sabah sudah hak milik Malaysia.
adO BaNYaK lAgi AwOK ae....TuNgGu......heheeh