Sunday, March 17, 2013

Euro Money System



Euro - Mata wang rasmi 16 Eropah, bersatu di Zon Eropah: Austria, Belgium, Jerman, Greece, Ireland, Sepanyol, Itali, Cyprus, Luxembourg, Malta, Belanda, Portugal, Slovakia, Slovenia, Sepanyol, dan Perancis. Di samping itu, euro digunakan rasmi 9 disesuaikan negeri, termasuk 7 Eropah. Oleh itu, mata wang telah memenangi nilai jumlah tertinggi tunai dalam edaran, memotong di penunjuk ini, walaupun dolar Amerika Syarikat (AS).
Untuk pertama kalinya euro diperkenalkan kemungkinan pengiraan 1 Januari tahun 1999, maka ia adalah satu-satunya perbankan urus niaga bukan tunai. Hanya setahun yang 3, 1 Januari ke-2002, tunai nota dan syiling menggantikan wang kertas kebangsaan di negara-negara bersekutu 16 minit. Mata wang negara ditukar di dasar yang sukarDitakrifkan terlebih dahulu. Di samping itu, semua mata wang yang digunakan sebelum ini kekal dalam kursus ini dan boleh digunakan pada bila-bila masa orang-orang Eropah. Hanya beberapa negara telah mengenakan sekatan ke atas tarikh akhir bagi penggunaan wang kertas negara.
Walau bagaimanapun, tidak semua negara anggota EU, datang kepada euro. Pengecualian adalah Sweden dan Denmark, di mana keputusan penduduk referendum terbengkalai euro, serta England, yang mahu menggunakan paun sterling dan seterusnya. Di samping itu, tidak semua negara mampu untuk melaksanakan dengan segera Maastricht kriteriaDiperlukan untuk
- Kerajaan mesti 2 lebih banyak tahun untuk menyertai EU dan untuk memastikan kadar pertukaran yang stabil mata wang euro.
Meskipun kelahirannya menghebohkan dunia dan sempat menjadi harapan bangsa-bangsa di dunia untuk menjadi matawang pilihan, Euro yang ibarat usia manusia sekarang baru memasuki usia ABG – ternyata tidak tumbuh sihat.
Bahkan menurut pelabur terkemuka Jim Rogers dalam siaran TV CNBC minggu lalu menyatakan bahwa usia Euro paling-paling hanya boleh bertahan sekitar 15 tahun lagi dari sekarang.
Jadi kalau dihitung sejak kelahirannya & digunakan dengan rasmi sebagai matawang sejak 1 Januari 1999, dan jika jangkaan Jim Rogers benar, bererti usia matawang Euro secara keseluruhan tidak akan lebih dari 30 tahun saja.Diluar jangkaan Jim Rogers tersebut, sebenarnya kita bisa melihat masa depan Euro ini secara lebih jelas bila kita gunakan timbangan emas.
Sejak kelahirannya 11 tahun lalu itu, sampai sekarang nilai matawang Euro terhadap emas tinggal 30% saja. Bila trend menurun ini berlanjutan, maka 15 tahun yang akan datang status daya beli matawang Euro terhadap emas akan tinggal purata 5 % dibandingkan dengan niai ketika kelahirannya.

No comments:

Post a Comment